söndag, september 03, 2006

Vem i hela världen ska man rösta på?

Jag har ett tag sagt att det kanske vore bra med en borgerlig seger i valet för att det ska hända något nytt en mandatperiod och för att S-blocket inte ska känna sig så säkra att de inte behöver anstränga sig. Men efter att ha hört Reinfeldt på tv idag så ångrar jag mig. Det skulle ske mer skada än nytta. Jag trodde verkligen att det inte var så stor skillnad. Jag har ju såklart alltid vetat vilket block jag hör hemma i men tänkte ändå att alla har något bra. Men jäklar vilka försämringar moderaterna vill göra för alla som inte jobbar och tjänar bra med pengar. Just nu jobbar jag och tjänar bra. Och jag vill inget hellre än att jobba, men det är inte gott om lärarjobb just nu och bara därför vill jag inte få ut en a-kassa som jag inte kan leva av. Jag vill inte heller att pensionärer som jobbat ett helt liv inte ska ha råd att njuta och unna sig saker. Jag vill att Sverige ska sluta exportera vapen och inte bara till krigförande länder utan överhuvudtaget. Varför skulle ett land köpa vapen om de inte planerar att använda dem? Jag vill också att människor som inte har haft samma förutsättningar i livet som jag ska ha det bra. Både de som haft turen att födas i Sverige och de som bor i ett annat land. Jag vill helt enkelt inte ha en borgerlig politik.

Så vem ska man rösta på? Ja, jag har inte helt bestämt mig än, men jag tycker det är viktigt att man ser på vilket samhälle man vill ha i stort och vilken värld man vill leva i när man bestämmer sig för ett parti och inte bara ser till kortsiktiga sakfrågor som om fastighetsskatten ska sänkas eller inte.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra skrivet kosmosflikkan, jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Ta nu åt er, ni som läser detta, och tänk på att det finns större och viktigare saker att förändra här i världen än att få 100 kr mer eller minde i plnånboken varje månad.

21:53

 
Blogger Emma said...

Jag har också tyckt att det vore intressant med en borgelig seger. Upp till bevis liksom, som opposition är det lätt att klaga och säga att de skulle gjort saker och ting mycket bättre än regeringen. Men jag vet inte, jag är ju inte så högervriden i övrigt, jag heller.

10:26

 

Skicka en kommentar

<< Home